Havens vormen een belangrijke schakel in de logistieke keten. Zo’n 90% van het internationale transport komt voor rekening van de scheepvaart.
De OOCL Hong Kong, gebouwd door Samsung Heavy Industries, heeft een laadvermogen van maar liefst 21,413 TEU (Twenty Foot Equivalent Unit). Met een lengte van 399.87 meter, een breedte van 58.8 meter en een diepgang van 32.5 meter, is het het grootste containerschip ooit gebouwd.
Op dit moment varen er zo’ n 50.000 vrachtschepen over de wereldzeeën. En die schepen moeten allemaal gelost en geladen worden
Iedereen die wel eens op een afstand heeft staan kijken naar het lossen van zo’ n ULVC (Ultra Large Container Vessels) zal het ermee eens zijn: het is buitengewoon indrukwekkend. En er komt bijna geen mens meer aan te pas.
Maar indrukwekkend is ook het energiegebruik van al die kranen. Probeert u zich eens voor te stellen hoeveel energie het kost om één container op te tillen. En de OOCL Hong Kong heeft er dus ruim 20.000 aan boord…
Het Europese H2PORTS Project heeft zich ten doel gesteld om in onze Europese havens brandstofcellen en waterstoftechnologie te introduceren. In Valencia (Spanje) is een pilotproject van start gegaan met budget (inclusief een Europese subsidie) van 4 miljoen Euro.
Lees verder op de website van Ballard Power Systems en FCH.