Intern transport

Heftrucks, reachtrucks, EPT’s.
In het intern transport rijden heel wat “palletvoertuigen” rond. Deze gebruiken doorgaans diesel of gas als brandstof of rijden elektrisch, op een accu.

Het gebruik van diesel als brandstof is zeer vervuilend en geen aanrader (of zelfs verboden) voor gebruik in voedingsmiddelenmagazijnen of bijvoorbeeld op een visafslag. Deze trucks maken veel lawaai en de uitstoot is bovendien ongezond voor het personeel.

Het gebruik van heftrucks op gas is vaak een prima alternatief. De uitstoot is aanmerkelijk minder. Echter, de verbrandingsmotor maakt nog steeds veel geluid (wat wél een voordeel is in het kader van de veiligheid op de werkvloer).

In veel bedrijven rijden heftrucks, reachtrucks en EPT’s rond met een elektrische aandrijving.

Van achter naar voren: heftruck, reachtruck, EPT (Electric Pallet Transporter).
Foto: www.plugpower.com

Wanneer bedrijven in full-continudienst werken, is de oplaadtijd van de accu’s een probleem. Men moet altijd een aantal accu’s (of trucks) achter de hand houden zodat de continuïteit van het bedrijf niet in gevaar komt. De reserve accu’s (die snel kunnen worden uitgewisseld) nemen kostbare ruimte in het magazijn in beslag en accu’s vragen bovendien om onderhoud.

Het Amerikaanse bedrijf PlugPower (met een vestiging in Frankrijk) bouwt brandstofcellen ten behoeve van het intern transport. De accu van bijvoorbeeld een EPT kan eenvoudig worden ingewisseld voor een brandstofcel welke de waterstof uit de bijbehorende tank omzet in elektriciteit ten behoeve van de aandrijving. Voor productinformatie over deze oplossing (GenDrive®) bezoekt u deze pagina.
De lijst met gebruikers van GenDrive® is indrukwekkend. PlugPower mag onder andere Amazon, BMW, Honda, Mercedes en Walmart tot haar klanten rekenen.

De technologische ontwikkelingen maken het mogelijk om voor intern transport (maar ook voor de bezorging van pakketten) gebruik te maken van AEV’s (Autonomous Electric Vehicles). Deze voertuigen zijn bij uitstek geschikt voor het gebruik van waterstof. De waterstof wordt in een brandstofcel omgezet in elektriciteit. Wanneer hun tank leeg is, rijden ze zelfstandig naar het tankstation en kunnen dan handmatig, of volledig automatisch in enkele minuten worden bijgevuld. Bestaande trucks kunnen -wanneer de accu aan het einde van zijn levensduur is- eenvoudig worden omgebouwd op waterstof.

Foto: Linde Material Handling

Andere vormen van intern transport.

Bij intern transport denken we al snel aan pallets die moeten worden verplaatst in grote magazijnen. Maar intern transport is een veel breder begrip. In een ziekenhuis moet bijvoorbeeld van alles vervoerd worden. Denk hierbij aan post, aan maaltijden, aan patiënten. En een deel van deze bezorgronden zal in de toekomst worden uitgevoerd door autonome voertuigen. Deze zullen zich voortbewegen op elektriciteit. De intrede van waterstof in het intern transport zal zich dus zeker niet beperken tot grote magazijnen.