Een groot deel van het Nederlandse spoornet is geƫlektrificeerd. De elektriciteit wordt opgewekt met een mix van (bio)gas, kolen, olie, wind, zon, waterkracht en kernenergie.
Echter, niet op alle trajecten rijden treinen elektrisch:
Buiten Nederland is de situatie anders. Daar rijden op veel meer trajecten treinen achter vervuilende diesellocomotieven. Die kunnen rijden zonder bovenleiding.
Wanneer we ernaar streven om het vervoer per spoor te verduurzamen, zullen we moeten kiezen voor een energiemix met meer duurzaam opgewekte energie. Hierbij zullen we ook moeten kijken naar waterstof. Elektriciteit die opgewekt is met waterstof kunnen we leveren aan het net. Treinen die rijden op waterstof kunnen hun eigen elektriciteit opwekken.
Afgeschreven elektrische treinen kunnen zelfs worden omgebouwd op waterstof en zo worden ingezet op trajecten buiten Nederland waar geen bovenleiding is. Hier liggen kansen voor innovatieve ondernemers.
Treinen die op waterstof rijden hebben als brandstof waterstof aan boord. De waterstof wordt (in combinatie met zuurstof uit de lucht) in een brandstofcel omgezet in stroom en water. De energie om waterstof te produceren kan duurzaam worden opgewekt.
De eerste waterstoftrein: de Coradia iLint (ontworpen door ingenieurs van Alstom in Salzgitter-Duitsland) rijdt al. Lees hier verder.